Executeur voor een Dolle Mina op leeftijd

Zorgen over de nalatenschap

Ze is een pittige dame op leeftijd, die weet wat ze wil. Haar sociale kring is klein. Ze maakt zich zorgen over haar nalatenschap. Want ze heeft niemand om haar wilsbeschikking uit te voeren. Haar dochter, haar zus of haar neef zouden de aangewezen personen zijn, maar daar heeft ze geen vertrouwen in. Ze vraagt mij of ik haar executeur kan zijn. Dat kan, maar dan stel ik wel een paar voorwaarden. In het belang van allen.

We-can-do-it-Vrouw1Een Dolle Mina op leeftijd

Bewust heeft ze haar hele leven haar onafhankelijkheid gekoesterd. Actief als Dolle Mina en nog steeds gebrand op zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Ze volgde een avondstudie en had een goede baan. Haar overleden man was een succesvol ondernemer. Helaas is haar zoon overleden en is de relatie met haar dochter heel moeizaam. “Ze kreeg alle kansen en mocht studeren, maar hield meer van drank en drugs. Ik kan daar geen respect voor opbrengen,” zegt ze fel. Ik geef mijn nalatenschap liever aan goede doelen, die zich richten op de zelfstandigheid van vrouwen.

Een Wegwijzer als hulpmiddel voor de executeur

We bespreken de inhoud van haar testament op hoofdlijnen. Naast haar vermogen heeft ze eigen huis en bezit ze de nodige kunst en antiek. Een ingevulde Wegwijzer geeft mij als executeur veel informatie, die me straks een hoop werk zal besparen. Ik leg haar uit dat een van mijn voorwaarden om executeur te zijn is, dat we een Wegwijzer samenstellen. In de wegwijzer kunnen we alle praktische informatie vastleggen. Ook stel ik de mogelijkheid om een zorgverklaring op te stellen aan de orde. En geef ik aan dat ik met haar over haar uitvaart wil praten. Ze realiseert zich dat het nuttig is om zo’n Wegwijzer samen te stellen. “Het is een hoop werk”, verzucht ze. “Maar het is nodig en het zal mij rust geven als alles is geregeld en vastgelegd”.

De zaken officieel regelen bij de notaris

Na een paar maanden is de Wegwijzer klaar. Alle praktische en administratieve gegevens zijn vastgelegd. We hebben samen een gepersonaliseerde zorgverklaring opgesteld en haar uitvaartwensen beschreven. Inmiddels zijn we zo vertrouwd met elkaar, dat ze mij ook vraagt haar wettelijk vertegenwoordiger te zijn, als ze wilsonbekwaam zou worden. Dat gaat ze vastleggen in een levenstestament. We voeren twee gesprekken met de notaris. Doordat alles goed is voorbereid, is de notaris snel klaar met het levenstestament en het testament. Daarin laat ik ook vastleggen, dat de notaris reserve-executeur is. Ook met mij kan immers iets gebeuren. Verder legt ze op mijn verzoek vast dat ik als executeur verantwoording afleg aan de notaris. Zo is de betrouwbaarheid goed geborgd.

Betrokkenen informeren

Het kost de nodige moeite, maar uiteindelijk weet ik haar te bewegen in gesprek te gaan met haar dochter. Ook dat is een van mijn voorwaarden. Ze gaat haar zelf vertellen dat ze mij heeft benoemd tot executeur en dat haar erfenis beperkt zal zijn. En vooral wat haar afwegingen daarbij zijn geweest. Hoe dit gesprek ook loopt, haar dochter zal zo uit de eerste hand vernemen wat haar moeder bepaald heeft en waarom. Als moeder eenmaal overleden is, is die kans verkeken.

Uiteraard moet ze ook zorgen dat haar huisarts en andere zorgverleners op de hoogte zijn van haar zorgverklaring en dat duidelijk is dat ik als eerste gewaarschuwd moet worden als ze ernstig ziek wordt of komt te overlijden. Alleen dan kan ik zorgen dat haar wil ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Wegwijzer regelmatig actualiseren

Mevrouw is momenteel nog goed gezond. We spreken af jaarlijks contact te hebben om de Wegwijzer te actualiseren. Zo blijven we in verbinding staan en zorgen we dat ik effectief kan handelen als het zover is.

 

 

Geef een reactie

