Betere zorg door betere communicatie

Kort geleden besteedde Nieuwsuur aandacht aan zorg in de laatste levensfase. “Ik dacht dat ik het gezegd had, maar ze hebben het blijkbaar niet gehoord.” Moeizaam ademend ligt ze in bed. Ze hebben haar weer opgelapt, toen ze buiten kennis was en dreigde te overlijden. Liever had ze rustig willen sterven. Overduidelijk heeft de communicatie te wensen overgelaten. Dat kan beter en daarom hebben Nico Mussert en Etienne Tiessen de Stichting ZoBeter opgericht. Doel is de communicatie tussen zorgverlener en patiënt, en daarmee de zorg, te verbeteren. In het belang van alle betrokkenen.

Communicatie is cruciaal

Het concept is simpel. Getrainde co-patiënten vergezellen de patiënt bij de gesprekken met de arts in de eerste maanden van een ernstige ziekte. Bevlogen praat Nico over zijn organisatie en de indrukwekkende resultaten die de pilot heeft opgeleverd. Niet alleen voor de kwaliteit van zorg en de tevredenheid van de patiënten, maar ook financieel. De inzet van co-patiënten blijkt namelijk niet alleen tot betere, maar ook tot goedkopere zorg te leiden.

Djanko h4

Patiënt is van slag en zorgverlener staat onder druk

Eigenlijk is het niet vreemd, dat de pilot zo succesvol is geweest. De communicatie staat onder druk.  En daarmee ook de efficiency, klantgerichtheid en patiëntveiligheid. Iemand die pas weet dat hij ernstig ziek is, raakt emotioneel van slag en kan daardoor moeilijk informatie verwerken. Hij kan slechter beslissingen nemen, voorschriften worden niet altijd goed opgevolgd en vragen blijven onbeantwoord. Tegelijkertijd is de druk op de zorgverleners groot. Er is onvoldoende tijd en ruimte om goed aan te sluiten bij het tempo en de behoefte van de patiënt. De kans dat informatie in het ziekenhuis intern niet goed wordt uitgewisseld is groot. Inhoud en planning sluiten niet altijd goed op elkaar aan.

Co-patiënt: een extra paar ogen en oren

De co-patiënt kijkt en luistert met de ogen en oren van de patiënt. Hij ondersteunt deze voor, tijdens en na de gesprekken met de arts. De patiënt wordt geholpen zijn vragen te formuleren en gestimuleerd de arts goed te informeren. De co-patiënt helpt tijdens en na het gesprek om de informatie die de arts heeft gegeven te begrijpen, de instructies op te volgen en eventuele keuzes af te wegen. De zorgverlener en de ziekenhuisorganisatie krijgen feedback. Dit gebeurt door terugkoppeling van ervaringen in de gesprekken. Daarnaast wordt gestructureerd feedback aan de ziekenhuisorganisatie gegeven, zodat verbeterprogramma’s opgezet kunnen worden.

Financiering nodig, winst gegarandeerd

ZoBeter is nu bezig om financiering te krijgen voor verdere implementatie van het concept. Verzekeraars, ziekenhuizen en patiënten hebben interesse. Een vervolg is in ieders belang, want alle partijen kunnen er alleen maar bij winnen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s